RIGA 2014
2014-08-02, 17:41:00

Riga 24/7 – 28/7, Supersavertravel, SAS (Air Baltic)

Dag 1

Vi tog buss och tåg till Kastrup redan kvällen innan eftersom flyget gick klockan åtta. Efter frukost på flygplatsen blev det äntligen dags att gå ombord på flyget.  Vi blev lite oroliga när vi såg planet. Det var ett  litet propellerplan med plats till ca 70 personer. Men resan gick bra och efter 1 ½ timme var vi i Riga.

Vi hade kollat upp att bussen in till centrum skulle stanna ganska nära vårt hotell men det stämde inte så det blev en ganska lång promenad i 27° värme.  Efter en glasspaus kom vi fram till hotellet. Vårt rum var stort och fint så det kändes bra. Efter en kort paus på hotellet tog vi bussen in till gamla stan. Där hittade vi en liten restaurang som hade riktigt god mat. Sedan gick vi till en trevlig vinbar och drack öl och cider.  Men nu var vi riktigt trötta eftersom det inte blev någon sömn på Kastrup så vi åkte tillbaka till hotellet och somnade direkt.

24 000 steg

Frukost på Kastrup.

Flygplanet.

Rigas flygplats.

Ankomsthallen.

Utanför hotellet.

Middag.

Dag 2

Efter en god frukost tog vi bussen till Centralmarknaden som sägs vara en av Europas största. Den består av fem stora hangarer och en massa stånd utanför.

Efter många timmar och en öl gick vi till Stockmans varuhus och sedan vidare till ett varuhus som hette Origo. Sedan gick vi upp till gamla stan igen för ytterligare vätskeintag och besökte ännu ett varuhus där Thommy köpte ett par Converse.

Efter en hamburgare på en restaurang gick vi ner till parken där man kunde åka med en båt som gick runt gamla stan. Det var en riktigt liten båt så det kändes lite läskigt.

Thommy hade läst om en dundermedicin som såldes i Riga. Eftersom Britt-Helene hade hosta var vi tvungna att köpa den. Den hette Riga Balzam och visade sig vara en likör som skulle hjälpa mot allt från magproblem till hosta och depression.

Efter en kopp kaffe på Double Coffee tog vi bussen tillbaka till hotellet för att testa medicinen. Hostan bestod men det blev ju lite roligare att hosta iallafall.

22 300 steg

Utanför centralmarnaden.

Fisk till salu.

Blomsterförsäljning på centralmarknaden.

Mängder med frukt.

Vätskeintag i gamla stan.

Den lilla kanalbåten.

Riga Balzam.

Kafferast.

Dag 3

Efter frukosten tog vi bussen till centralen. Där köpte vi biljetter till en stad som heter Jurmala. Där fanns en mycket lång gågata med massor av restauranger och affärer. Vid gatans slut kunde man gå ner till havet. Där fanns en jättefin strand som till och med var finare än våra Skånska badstränder. Efter lunch på gågatan och inköp av ett halssmycke i bärnsten åkte vi tillbaka till Riga.

Det finns en bordershop i Riga som ligger vid kanalen. Thommy menade att vi kunde gå dit för det var inte så långt. Men där hade han fel för det tog nog en timme att gå dit och det var riktigt varmt så vi blev ganska trötta i benen. Vi köpte några flaskor vin och whisky och ytterligare en flaska ”medicin” dvs Riga Balsam.

Sedan gick vi tillbaka till hotellet som bara låg en bit ifrån affären. Där lämnade vi av flaskorna och vilade en stund innan vi tog bussen in till stan igen. Där strosade vi runt ett tag och åt middag innan det var dags att återvända till hotellet.

21 900 steg

Frukost.

På tåget till Jurmala.

Gågatan i Jurmala.

Kort paus.

Nu blev det svårt att välja.

Den fina stranden.

Äntligen lite mat.

Tillbaka i gamla stan.

Dag 4

Den här dagen tänkte vi åka till några varuhus en bit utanför centrum så vi tog en promenad på vår gata ner till centrum.  Efter en lång promenad blev vi trötta på att gå så vi tog bussen till varuhuset som hette Alfa. Vi var inte särskilt imponerade av varuhuset så vi tog bussen in mot stan igen. Halvvägs hoppade vi av för att leta upp Rigas största varuhus, Domino. Där fikade vi på ett konditori och gick i en del affärer.

Tillbaka i gamla stan tog vi en öl och gick runt och tittade på kyrkor och andra fina byggnader. Efter en god middag tyckte vi att vi behövde vila så vi åkte tillbaka till hotellet för att sova sista natten i Riga.

23 500 steg

Utanför hotellet.

Vår gata där hotellet låg.

Alfa köpcenter.

Fika på Domino köpcenter.

Frihetsmonumentet.

Torg i gamla stan.

Ännu ett torg i gamla stan.

Operan.

Dagens rätt.

Dag 5

Efter sista frukosten på hotellet checkade vi ut. Eftersom flyget inte gick förrän klockan arton så hade vi lite mer tid i Riga. Vi gick in i en av de fina parkerna för att strosa runt. I slutet av parken fanns en mycket fin katedral. Vi kunde emellertid inte gå in i den för män var tvungna att ha långbyxor och kvinnor skulle ha något på huvudet.

Tillbaka i gamla stan åt vi middag på en pub. Det blev kycklingpaj och en öl. Sedan fortsatte vi att promenera i parken där kanalen gick. Det fanns en fin liten bro och många par gifte sig där. En del satte hänglås på bron och kastade nyckeln i kanalen.

Vi hämtade våra väskor och tog bussen tillbaka till flygplatsen. Där åt vi en baguette och tog en öl innan det var dags att åka hem. Resan hem med det lilla flygplanet gick också bra. Som vanligt var det bara tågen här hemma som inte gick som de skulle. Men det löste sig också så vid 22 tiden var vi hemma.

14 700 steg

Sista inköpen.

Kanalbåten.

Hänglåsbron.

Ännu en bild från den vackra parken.