Rom 2018
2018-05-09, 21:52:55

Rom 1/5 - 5/5, Ticket, Norwegian

Dag 1

Vi gick upp redan klockan tre för att lämna vår katt Selma hos Emma i Kristianstad. Därifrån tog vi tåget till Kastrup. Där åt vi en focaccia innan vi gick ombord på planet.

När vi kom till Rom så åkte vi med Terravision (buss) till cetralstationen Termini. Hotellet låg på gatan precis utanför centralstationen så vi checkade in på hotell Siracusa som var ganska slitet. Sen gick vi ut för att leta upp en restaurang. Det blev pasta med ost och bacon. Vi kunde sitta ute och äta för det var fint väder och 22 grader varmt. Sedan var vi trötta så vi återvände till hotellet för att sova.

12 000 steg

Vi firar resan med att dela en flaska rosé på tåget.

Dags att checka in väskan.

Nu lyfter vi.

Dags att hämta väskan.

Nu är vi framme på centralstationen Termini.

Utanför hotellet.

Vårt hotellrum.

Utsikten från hotellrummet.

I väntan på middag.

Tillbaka på hotellet för att sova.

Dag 2

Vi började dagen med en stökig frukost. En stor grupp hade precis ätit och allt var slut. Efter en stund kunde vi i alla fall få ett bord och en enkel frukost.

Sedan gick vi in på Termini (centralstationen) och löste biljett till allmänna kommunikationer för tre dagar. Vi tog en buss till floden Tibern. Där fortsatte vi till fots till en matmarknad på Campo de Fiori. Vi köpte en kryddblandning att ha till pasta. Det fanns massor med restauranger runtom marknaden så vi pausade med en panini och öl.

Därefter gick vi över till andra sidan floden för att strosa i ett gammalt kvarter, Trastevere. Eftersom vi kom dit strax efter middag så var alla butiker stängda för siesta så efter en liten rundvandring fortsatte vi till en ö som ligger mitt i Tibern men har broar på båda sidor så man kan gå dit.

På andra sidan floden tog vi en buss till den berömda fontänen Trevi. Förra gången vi var i Rom så var den under renovering så då kunde man inte se den. Sedan gick vi runt i butiker. Det var ganska varmt, 27 grader men molning, så vi köpte en glass på vägen till Spanska trappan. Trappan var vackert dekorerad med blommor.

Vi tog metron till hotellet för en kort vilopaus innan vi gick ut i kvarteren runt hotellet. Vi slank in på en restaurang och åt kyckling med pommes innan det var dags att sova.

22 700 steg

Nu ska vi köpa tredagarsbiljett till allmänna kommunikationer.

En av broarna som går överfloden Tibern. I bakgrunden syns Castel Sant'Angelo.

Matmarknaden Campo de'Fiori.

Britt-Helene har köpt kryddor.

Lunchpaus.

På väg över bron till de gamla kvarteren i Trastevere.

En gränd i Trastevere.

Ett gammalt hus på ön mitt i floden Tibern.

Fontänen Trevi.

Glasspaus på väg till Spanska trappan.

Spanska trappan.

Dag 3

Efter frukosten tog vi metron över floden för att besöka ett köpcenter. När vi kom dit visade det sig vara en liten butik bara. Vi gick runt i en del andra butiker och en liten saluhall. Det regnade så vi passade på att äta lunch.

Vi gick vidare för att titta på Vatikanen. Kön till Peterskyrkan var jättelång så vi var glada att vi var där förra gången vi besökte Rom. Vi fortsatte in mot centrum igen och eftersom det kom en skur så passade vi på att dricka kaffe på ett fik.

När vi gick vidare kom vi till den mäktiga byggnaden Pantheon, ett ca 2000 år gammalt tempel.

Vi fortsatte att gå runt bland butiker en stund innan vi tog metron till hotellet. Vi hittade en restaurang i kvarteret som verkade bra så vi beställde kött och pommes. Det var gott men dyrt.

Eftersom vi var trötta i fötterna gick vi tillbaka till hotellet för nattvilan.

20 800 steg

Kakbuffé till frukost.

Dags för sophämtning.

Kön ringlade sig lång till Peterskyrkan.

Regn i Vatikanstaten.

Nu skiner solen igen.

Fikapaus.

Utanför Pantheon.

Inuti Pantheon.

En jättelång rulltrappa till metron.

Dag 4

Vi åt frukost som fortfarande var ganska tråkig. Sedan tog vi metron till Spanska trappan för att gå lite i butiker.
Vi blev hungriga så vi bestämde oss för att äta pizza. Restaurangen serverade nog den godaste pizzan vi någonsin ätit. Vi hade återigen tur för medan vi åt kom en störtskur och sedan var det varmt och skönt igen.

Vi tog metron till Colosseum. Där gick vi runt en stund. Åkte vidare till Circus Maximus, en löparbana som byggdes för ca 2 500 år sedan. Idag är det bara en grästäckt plats. Vi åkte vidare med spårvagn till Trastevere eftersom butikerna var stängda när vi var där tidigare. Men vi kom på turné och hittade inte den gamla statsdelen i det stora kvarteret så vi tog spårvagnen tillbaka till Colosseum. Nu va det mörkt så Colosseum var vacker belyst.

Vi tog metron tillbaka mot hotellet och åt en sista middag i Rom. En enkel men god måltid bestående av ihålig spagetti, ost och svartpeppar.

23 500 steg

Metron.

Gatukonst i sand.

Nu ska vi äta lunch.

Jättegod pizza.

Colosseum i bakgrunden.

Forum Romanum.

Colosseum.

Circo Massimo, en antik rännarbana som användes till kapplöpning.

Colosseum på kvällen.

Sista middagen i Rom för den här gången.

Dag 5

Vi åt frukost och sedan checkade vi ut. Vi gick några timmar på Termini och tittade i affärer innan det var dags att åka med Terravision till flygplatsen Fiumicino. Vi åt lunch där innan det var dags att åka hem.

När vi landat tog vi tåget till Kristianstad för att hämta Selma. Vi var inte framme förrän 22.30. Emma och Daniel lurade oss och sa att de skulle bjuda på korv och bröd när vi kom. Istället hade de lagat en lyxmiddag med ryggbiff, potatissallad, rödvinssås och sparris med parmesanost (tyvärr glömde vi ta kort). Jättegott! Tack så mycket för middagen och passningen av Selma.

10 000 steg

Nu checkar vi utfrån Hotell Siracusa.

På bussen mot flygplatsen.

Snart tid att checka in.