Sofia 2019
2019-08-14, 10:41:04

Sofia 31/7 - 4/8, Expedia, Wizzair

Dag 1

Vi började med att köra till Malmö för att lämna vår katt Selma hos Emma och Daniel. Sedan körde vi till Lund och parkerade bilen på Thommys jobb. En snäll arbetskamrat körde oss till Lunds centralstation där vi fortsatte med tåg till Kastrup. Där åt vi lunch innan vi checkade in.

När vi kom till Sofia var klockan 21.30 och det var mörk så vi valde att ta en taxi till Hotel Favorit där vi skulle bo. Hotellet var jättefint och baren var öppen så vi tog en öl där. Vi gick en liten runda i närområdet men det kändes ganska skumt eftersom hotellet låg på en liten bakgata med dålig belysning så vi återvände till hotellet för att sova.

7 750 steg

Vi väntar på tåget till Kastrup.

Lunch på Kastrup.

På väg till säkerhetskontrollen.

På väg ut till flyget.

Snart lyfter vi.

Vårt hotellrum.

Den skumma bakgatan som vårt hotell låg på.

Utsikt från vår balkong. Det bodde faktiskt någon i rucklet.

Dag 2

Efter en fin frukost löste vi ett 3-dagars Sofiakort så att vi kunde åka fritt på alla allmänna kommunikationer. Vi gav oss genast iväg till metron. När vi kom till centrum började vi med att gå in i en stor Saluhall. Sen fortsatte vi ut och tittade på en massa gamla byggnader och gamla ruiner. Det var ganska varmt, närmare 30 grader, så vi stannade på en restaurang och tog en öl.

Sen gick vi för att titta på en kyrka. Det börjad åska och blåsa upp till regn. Vi hann precis till metron innan regnat forsade ner. Vi åkte några hållplatser för att strosa på gågatan Vitoscha Boulevard och som tur var sken solen igen.

Vi tittade i en massa butiker och åt lunch på en liten restaurang. När vi kom till slutet på gågatan fortsatte vi att gå mot ett köpcenter som hette Mall. Det hade börjat åska igen och precis när vi kom till köpcentret så började det ösa ner. Vi gick i köpcentret någon timme och när vi kom ut så hade det slutat regna. Vi tog spårvagnen tillbaka till gågatan för att äta middag. Sedan var det dags att ta metron tillbaka till hotellet för en god natts sömn.

18 500 steg

Frukostdags.

Nu ger vi oss ut på stan.

Fin fontän i saluhallen.

Utsikt över saluhallen.

Moskén.

Nationalhistoriska museet.

The Precidency Buildning.

Ryska kyrkan.

Paus under rundvandingen bland fina gamla byggnader och kyrkor.

Aleksander Nevskis minneskyrka.

Inne i Aleksander Nevskis minneskyrka.

Vy över Vitoscha Boulevard.

Vi väntar på att få maten serverad.

Köpcentret Mall.

Nu väntar vi på mat igen.

Och här är maten.

Rulltrappa till metron.

Dag 3

Vi började dagen med att gå till centralstationen för att se hur det såg ut där. Där var en del gamla tåg att titta på. Vi tog metron till Lions Bridge. Där gick vi på en marknad som kallades för Kvinnomarknaden. Marknaden har funnits i över 100 år och namnet har den troligen fått för att den blev till för att kvinnorna skulle kunna köpa allt till hemmet där.  Där fanns massor med frukt och grönsaker. I köttståndet kunde man köpa allt från grisfötter, hela huvud med både tänder och ögon (vi kunde inte se vad det var för sorts djur) samt komage som är en delikatess i Bulgarien.

Vi fortsatte för att titta på en synagoga som är den tredje största i Europa. Sedan tog vi metron till gågatan. Där stannade vi på en bar och beställde öl och pannkakor som var den enda rätten de hade. Efter en stund kom servitrisen ut och sa att det inte hade några pannkakor den här dagen så vi fick dricka oss mätta.

Vi tänkte oss vidare till en botanisk trädgård som låg ganska avsides. Vi tog metron till ändhållplatsen för att åka vidare med en buss. Men det visade sig att det var lång tid mellan bussarna så vi valde att gå in på köpcentret Paradis som låg på andra sidan vägen istället.

Där gick vi runt ett tag. Vi blev hungriga så vi tog en pizza på en restaurang inne i köpcentret. Sedan tog vi metron till Nationalmuseet ”earth and man” där det fanns en gigantisk kristall. Det fanns massor med olika stenar att titta på men det tröttnade vi ganska fort på.

Vi blev sugna på glass så vi tog oss in till gågatan. Hittade genast ett ställe där de sålde glass. Men vi blev ganska förvånade när vi hade beställt. Försäljaren tog frukter och hackade itu på en iskall platta. Sedan hällde hon på glassmet och började röra runt och sedan bre ut. Därefter skar hon den i breda remsor och rullade ihop och satte i en bägare. Smaken var god men konsistensen var märklig. Det kallas visst Stir-fried ice cream/ ice cream rolls. När vi kom till slutet på gågatan stannade vi för att äta middag. Det blev pasta och nudlar.

Sedan var det dags att återvända till hotellet för att sova igen.

15 200 steg

Nu är vi på centralstationen.

Ingången till kvinnomarknaden Zhenski Pazar.

Här såldes keramik som är typiskt för Bulgarien. Vi köpte två små skålar och en snapspingla.

Utbud på marknaden.

Delikatesser från charken. (bl a komage)

Synagogan.

Utgrävningar vid metron, Serdika Station.

Metron var väldigt fin.

Här väntar vi på pannkakorna som vi aldrig fick.

Nu ska vi titta på stenar.

Jättekristall.

Meteoriter.

Ice Cream Rolls.

Glasspaus.

Pasta Carbonara....

... och nudlar.

Dag 4

Vi frågade tjejen i receptionen på hotellet hur vi bäst skulle ta oss till den Botaniska trädgården. Vi hade ju bestämt oss för att se den än om det var lite svårt att ta sig dit. Enklast var med bil men det skulle gå med allmänna kommunikationer också. Så vi åkte tillbaka till ändstationen med metron där sedan bussen skulle ta oss vidare. Det visade sig att vi hade väntat på bussen till motsatt håll dagen innan. Det står ju nummer på bussarna men det är bara skrivet med det Bulgariska alfabetet så vi kunde ju inte alls läsa oss till något. Vi åkte buss långt ut till ingenstans och när vi hoppade av hade vi ingen aning om var vi skulle gå. Efter att ha frågat oss fram så hittade vi en grind med anvisning och pilar till trädgården. Vi började gå längs med en stig efter pilar. Det var bara en massa buskar och ängsmark överallt och solen som brände. Efter någon km kom vi äntligen fram till ett litet växthus och det var det hela. Det var inget att se så vi fick vända tillbaka längs med stigen, men nu var det uppförsbacke. Vi hade iallafall tur för bussen tillbaka kom efter några minuters väntan.

Vi var trötta och törstiga, så när vi  kom tillbaka till köpcentret vi hade besökt dagen innan beställde vi en tonfisksallad  och en kall öl där. Efter det så tog vi återigen metron för att titta på fotbollsstadion Vasil Levski. Vi tittade bara utanför för de har ingen visning av arenan och det var dessutom match på kvällen. Vi fortsatte till fots mot köpcentret Serdika Center. Där blev vi fikasugna så vi tog en kopp kaffe och en sorts croissant med jordgubbssylt och vaniljkräm.

Vi åkte tillbaka till centrum. Det var sista kvällen och alla dagarna hade vi letat efter Church st George, den äldst bevarade byggnaden i Sofia. Kyrkan byggdes på 400 talet e kr. Äntligen hittade vi den! Den låg precis där vi hade gått flera gånger men på ett torg mitt inne i en stor byggnad så därför missade vi den. Det var en liten fin och sevärd kyrka.

Vi gick en liten bit så kom vi in på gågatan. Vi åt vår sista middag i Sofia, en jättegod lasagne.

Sedan tog vi spårvagnen tillbaka till vårt hotell.

21 600 steg

Tjejen i receptionen hjälpte oss med vägbeskrivningen till botaniska trädgården.

Vad kan detta vara?

Så här är elen kopplad till trafikljusen och spårvagnen.

Lång bort i ingenstans.

Var är den botaniska trädgården?

Här är den botaniska trädgården och det var allt.

Snart upp på vägen igen efter en svettig vandrig i brant uppförsbacke.

Tillbaka på Paradis center där vi åt tonfisksallad.

Utanför Vasil Levski Stadium.

En staty utanför stadion.

Och en staty till.

En damm på väg till nästa köpcenter.

Nu hittade vi Serdika Center.

Gott med kaffe.

Gott med kaka.

Äntligen hittade vi Church St George.

Utanför kyrkan.

Inne i kyrkan.

Nu ska vi dricka sista ölen och äta lasagne.

I väntan på maten.

Den goda lasagnen.

Dag 5

Efter frukosten var det dags att packa och ta metron till flygplatsen.  Vi var tillbaka på Kastrup 16.30. Tåget tog oss till Lund där vi hämtade bilen. Vi körde till Malmö för att hämta Selma. Efter lite fika där körde vi till Sjöbo igen trötta efter en lång resdag.

8 200 steg

På väg mot flygplatsen.

Nu kom tåget.

Utanför Sofias flygplats.

Är det verkligen 47° varmt i Köpenhamn???