Amsterdam 2018
2018-08-15, 19:56:44

Amsterdam 9/8 - 13/8, Booking.com, Norwegian

Dag 1

Vi körde och lämnade Selma hos Emma i Kristianstad på onsdagskvällen. Tänkte ta 23.30 tåget till Kastrup. Det var osäkert in i det sista om det skulle gå några tåg men vi hade tur och kom till Kastrup på utsatt tid. Där fick vi vänta några timmar innan det var dags att checka in. Från Schiphols flygplats tog vi tåget till vårt hotell.

När vi hade fått vårt hotellrum gick vi ut för att äta lunch. Det fanns många butiker och restauranger i närheten av hotellet så vi passade på att gå en runda där.

Vi vara ganska trötta efter att ha varit vakna hela natten så vi vilade en stund på hotellet innan vi tog metron till centrum. Där gick vi längs den stora köpgatan. Vi slank in på en restaurang och åt middag. Därefter var det dags att återvända till hotellet och sova ut.

19 800 steg

Thommy på väg till säkerhetskontrollen.

Nu är vi snart på väg.

Mot Amsterdam!

Bagaget kom också fram till Amsterdam.

Framme vi hotellet.

Hotellrummet.

Thommy väntan på lunchen.

Lunch.

Utanför en fin ostaffär i centrum.

En vacker passage.

Centralstationen.

Dag 2

Vi åt en mycket god frukost på hotellet. Därefter tog vi metron till en loppmarknad. Där sållde man allt möjligt, även cannabis. Vi gick omkring på gatorna i centrum och stannade på en restaurang för att äta pizza.

På eftermiddagen hade vi bokat ett besök på Heinekens bryggeri. Det var mycket trevligt och efter visningen blev vi bjudna på ett litet glas öl och två lite större glas öl var.

Sedan tog vi spårvagnen in till centrum igen. Där gjorde vi lite inköp. Eftersom klockan var ganska mycket och det började ösregna så tog vi metron tillbaka mot hotellet. Vi åt på en japansk restaurang innan vi gick till vårt hotell.

14 000 steg

Thommy ville varken ha nya morgonskor eller cannabis på marknaden.

Britt-Helene köpte ett par små trätofflor.

Kommer inte pizzan snart?

Pizzalunch.

Staty av Rembrandt.

Utanför Heinekens bryggeri.

Finns det någon öl?

Öl i Heinekens källarbar.

Middag på den japanska restaurangen.

Dag 3

När vi hade ätit frukost bestämde vi oss för att åka till Antikmarknad Looier. Vi trodde att det var en loppmarknad men det visade sig vara en jättestor butik som sålde antikviteter. Eftersom vi ville gå på en marknad så tog vi spårvagnen in till centrum och letade upp Albert Cyup Market. Marknade sträckte sig flera km längs en gata. När vi kom till slutet av marknaden var vi hungriga så vi stannad till på ett fik för lite lunch.

Nu var vi redo för Red Light District (RLD). Det är ett stort kvarter med prostituerade som står i skyltfönster för att locka kunder. Man kunde även köpa cannabis där. Vi blev trötta i benen så vi tog en färja till norra sidan av Amsterdam. Vi pausade med varsin öl innan vi återvände till centrum och gick ytterligare en runda i RLD. Efter lite fler inköp i centrum åkte vi tillbaka mot hotellet. Vi åt lasagne på en restaurang innan det var dags att avsluta dagen.

16 500 steg

Britt-Helene väntar på metron.

Thommy kollar på antikmarknaden men inget lockade till köp.

Nu har vi hittat till Albert Cuyp Market vilket är betydligt roligare än antikmarknaden.

Här säljs det mycket fisk.

Dags för lunch.

Jättegoda bagels.

Här står Thommy utanför en kyrka i Red Light District.

Husen är lite sneda och vinga.

Fäja till Amsterdam Nord.

Paus i Amsterdam Nord.

Lasagnen var jättegod trots sitt utseende.

Dag 4

Den här dagen bestämde vi oss för att gå till Johan Cruijff Arena. På vägen dit fanns en jättestor möbelaffär. Det var fem våningar med bara heminredning och några caféer i bottenplan. Vi gick en runda och såg oss omkring innan vi fortsatte till arenan och köpte biljetter. Vi hade en trevlig guide som visade oss runt.

Vi handlade i en butik bredvid så vi gick tillbaka till hotellet för att lämna sakerna och ta en kort paus. Sedan tog vi metron mot centrum men hoppade av några hållplatser tidigare för att se hur det såg ut där. Det var inte mycket att se men vi åt lunch innan vi tog en spårvagn in till centrum.

När vi kom till centrum gick vi in i ett stort köpcenter, de Bijenkoef, som bara sålde märkeskläder. Det var i dyraste laget så vi köpte inget. Istället gick vi vidare för att titta på slottet Palazzo Reale. Kungligheterna bor inte där men man använder slottet för officiella mottagningar. Bakom slottet fanns ytterligare ett köpcenter, Magna Plaza. Vi gick in och tittade eftersom byggnaden var så vacker.

Det fanns mängder med båtturer på kanalerna så vi köpte biljetter för att åka med en kanalbåt. Det var fint att få se staden från vattnet. Sedan återvände vi till "vårt" kvarter men det var så sent så det var stängt nästan överallt. Det blev en pizza som i stort sett inte smakade någonting.

16 800 steg

Inne i den stora möbelbutiken.

Thommy provsitter en fåtölj.

En rolig prydnad (eller två).

Utanför Johan Cruijff Arena.

Thommy inne på arenan.

Britt-Helene inne på arenan.

Thommy framför fotbollsplanen.

Det var väldigt brant och högt upp till översta bänkraden. Där fick Britt-Helene svindel.

Det gamla fina varuhuser Magna Plaza.

Kanalbåten som vi åkte med.

En av många vackra kanaler.

De här husen kallas för "de dansande husen" eftersom de står på så dålig grund att de flyttar på sig.

Ännu en vacker vy från kanalbåten.

Vi skulle äta middag men det var helt folktomt och nästan allt var stängt. Ajax arena syns till vänster.

Dag 5

Vi åt en sista god frukost innan vi lämnade hotellet. Därefter gick vi till köpgatorna runt stationen. Vi tänkte köp ost med oss hem men ingen föll oss i smaken. Vi hämtade väska på hotellet och löste tågbiljetter till flygplatsen. Där hade de precis den ost vi ville ha. Vi åt lunch innan det var tid att checka in. Vi såg att planet skulle bli nästan en timme försenat.

När vi äntligen satt på planet sa piloten att det hade kommit med en väska som inte tillhörde någon. Eftersom flygbolget hade blivit bombhotat i Nice några dagar tidigare så var de tvugna att leta upp väskan av säkerhetsskäl. Ytterligare en timme försenade kom vi äntligen iväg.

På Kastrup hade vi tur och fick vår väska bland de första. Vi hann med tåget till Kristianstad med två minuter till godo. Vi var framme i Kristianstad kl 23.30, exakt fem dygn efter vi åkte iväg.

Vi hämtade Selma som hade haft det jättebra hos Emma. Klockan två var vi äntligen i Sjöbo efer en lång dags resa.

16 900 steg

Sista hotellfrukosten.

Britt-Helene letar efter ost.

Här bodde vi.

Thommy har hämtat resväskan.

Britt-Helene väntar på tåget till Schiphol airport.

På väg.

Framme på flygpatsen.

Thommy kollar på flygplansmotorn.

Britt-Helene på väg till gaten.

Nu lyfter vi.

Selma lekte med Disa medan vi var på semester. (Emmas foto)