LONDON 2011
2012-02-08, 22:12:40

London 10/11 – 13/11 2011 Hotels.com, Ryanair

Dag 1:

Vi tog bilen till Sturup där vi tog den första ölen och sedan flög vi till Stansted och landar klockan 17.00. Vi hade förköpt biljetter till bussen som tog oss in till London. Vi hoppade av på Liverpool Street, en stor knutpunkt för tunnebanan. Vi promenerade till hotellet, City Hotel. Det låg i ett invandrarområde och det fanns en hel del uteliggare där men hotellet var fint. Vi gick runt lite och hittade en pub där vi åt hamburgare och drack en öl.

Thommy tar en öl på Sturup.

Britt-Helene utanför hotellet.

Dag 2:

Vi köpte oystercard och laddade med pengar via datorn så det var bara att ta tunnelbanan. Vi åkte till Covent Garden och letade upp sportbutiken som Annika jobbar i. Det var ett roligt möte. Sedan tänkte vi gå till Oxfordstreet så vi gick vidare genom West End och Soho. Vi kom till Trafalger Square där en man frågade oss om vi hade gått vilse. Vi säger att det har vi inte och då säger han: det ser så ut. Vi fortsatte och hamnade på samma ställe som där vi började. Vi hade alltså gått åt helt fel håll. Nu tog vi tunnebanan till Oxford street och sedan gick vi runt där ett tag. Vi fortsatte in på Bond street som är den dyraste affärsgatan i London. Vi kom till Picadilly circus och där åt vi på en pub. Vi gick vidare och hamnade på Trafalger square igen. Där gick vi vidare till Westminster Abbey och tittade på Big Ben och London eye, ett stort hjul som man kan åka i. Vi vandrade vidare till Buckingham Palace och sedan tillbaka till Trafalgar Square för tredje gången den här dagen. Vi tog tunnelbanan tillbaka till hotellet som ligger vid en pub. Där drack vi en massa öl innan det var dags att tid sova.

Här jobbar Annika.

Marknad i Covent garden.

En julren i Covent Garden.

London Eye.

Oxford street

Bond street

Piccadilly circus.

Här åt vi lunch.

Dag 3:

Idag åkte vi till Notting Hill och gick på den jättestora marknaden på Portobello Road. Det är mycket trevligt och vi gick där i flera timmar. Sedan åt vi på en pub i Notting Hill innan vi tog bussen (en röd dubbeldeckare) till Nightbridge. Där ligger det stora varuhuset Harrods. Vi gick runt några timmar där men det mesta var för dyrt för oss. Vi åkte vidare med tunnelbanan till Tower Bridge och sedan promenerade vi över bron till andra sidan Themsen. Vi åt en pizza innan vi tog tunnelbanan tillbaka till hotellet. Där gick vi på vår ”stampub” och drack öl innan det är tid att sova.

Britt-Helene väntar på tåget.

Thommy utanför symaskinsaffären.

Matmarknad på Portobello Road.

Harrods.

Tower Bridge.

Dag 4:

Idag strosade vi runt i kvarteret där vi bor. Letade efter Whitechapell Gallery där en tjej som vi träffade på puben och som kunde lite svenska jobbar. Vi gick rätt så långt gatan upp och frågade till sist en man var det låg och då visar det sig att det ligger mittemot puben där vi brukar ta en öl. Sedan åkte vi in till Covent Garden en sista gång. Där var fint juldekorerat och en trevlig marknad. Vi drack kaffe och åt en amerikansk muffins på ett italiensk café. Sedan var det dags att ta bussen tillbaka till flyget för hemfärd. Bilen stod och väntade på Sturups parkering så det var bara att köra hem till Sjöbo.

Sista frukosten på hotellet.

Fika på ett italienskt café.

På väg till flygbussen passerade vi en marknad.

LISSABON 2011
2012-02-08, 21:09:15

Lissabon 19/7 – 25/7 2011 Mr Jet, Spanair

Dag 1:

Vi tog sista bussen från Sjöbo till Lund och sedan tåget till Kastrup. Där väntade vi hela natten. Klockan 8.30 tog vi flyget till Lissabon. Vi tog flygbussen in till staden och sedan var det bara en liten bit till hotellet som hette Turim Europa Hotell. Det var fint. Vi gav oss ut och promenerade flera km på en köpgata, avenida Liberdade, ända ner till floden Tejo. Sedan åt vi en jättegod middag där man fick in en het sten som man själv fick steka köttet på. Tillbaka på hotellet tog vi en toast och öl.
30 000 steg

En av Lissabons branta gator.

Middag på en het sten.

Dag 2:

Efter en riktigt god frukost begav vi oss ut. Vi köpte biljett till hop-on-hop-off bussen. Vi åkte ut till Expo 98, ett helt nytt område där man anordnade en världsutställning. Där gick vi på det jättestora varuhuset Vasco da Gama. På hemvägen gick vi av strax innan hotellet och där gick vi på ännu ett varuhus, El Corte Ingles. Därefter gick vi ner på stan igen och åt middag.
18 000 steg.

Världens flaggor på Expo 98.

Varuhuset Vasco da Gama.

Varuhuset inifrån.

Utsikt från linbanan som vi åkte med.

Dag 3.

Vi åkte runt med hop-on bussarna idag också. Vi åkte till Belem som är känt för sina goda pastejer. Vi köpte var sin pastej (en sorts kaka) med vaniljkräm, socker och kanel och de var verkligen jättegoda. Vi gick runt lite och hittade en restaurang där vi åt en god lasagne. Sedan hade vi tänkt att gå till den högsta toppen där Sao Jorge borgen ligger men vi kom till en helt annan topp så vi promenerade ner igen längs en liten smal gata i gamla stan. Kändes som 1800-talet. På kvällen gick vi till ett område som heter Barrio Alto som är berömt för sin fado. Vi åt pizza innan vi gick tillbaka till hotellet.
29 000 steg

Kö i pastejbageriet i Belem.

Smaskiga pastejer.

Livsmedelsaffär i gamla stan.

Dag 4:

Vi tog bussen till Rossio och där köpete vi tågbiljett till Sintra som är en fin liten stad. Där var jättekallt trots sol. Vi åt en god tonfisksallad och sen åkte vi in till Lissabon igen. Där tog vi en öl och sangria. Vi gick runt på stan i en massa affärer. Vi kollade på tunnelbanan för vi var trötta i benen efter att ha gått i alla Lissabons backar. Där kunde man lösa biljett för ett dygn så det gjorde vi och åkte Metro till hotellet.
16 600 steg

Tåget till Sintra.

Ett fint torg i Sintra.

En jättegod tonfisksallad.

Tillbaka i Lissabon tog Britt-Helene en liten kopp kaffe och Thommy en stor öl.

Sedan drack Britt-Helene en kanna sangria och Thommy en stor öl till.

Shopping på en stor affärsgata.

Nu är vi trötta i fötterna och tar tunnelbanan.

Dag 5:

Idag tog vi Metron till Baixa och vidare till Estele. Vi såg på en kyrka och gick i en park. Tillbaka i centrum tog vi en croissant på ett fik. Sen tog vi spårvagnen till Sao Jorge som vi äntligen hittde. Där var utsikten jättefin. På kvällen åkte vi till Barrio Alto och drack öl på en gammal engelsk pub. Vi var inte tillbaka på hotellet förrän klockan två på natten.
24 900 steg.

En vacker park i en stadsdel som heter Estele.

Thommy pratar med en staty.

Borgen Sao Jorge som ligger på den högsta punkten i Lissabon.

Utsikt från Sao Jorge.

En engelsk pub i Lissabon.

Dag 6:

Vi tog metron långt ut till en förort men där var bara bostadshus så vi åkte tillbaka en bit och gick in på en zoologisk park. Där svalkade vi oss med öl och glass. Sedan åkte vi in till El Corte Ingles och shoppade och blev bjudna på kaka och portvin i restaurangen. Vi åkte ner till hamnen och åt middag och sen promenerade vi hela vägen hem för biljetterna hade gått ut. Tillbaka på hotellet vilade vi benen och delade en flaska portugisiskt vin.
18 800 steg.

Zoologisk trädgård.

Glasspaus i värmen.

Varmt!

Här blir vi bjudna på portvin och pastej på El Corte Ingles.

Kvällsmat.

Dag 7:

Sista dagen: Vi gick till El Corte Ingles och köper lite presenter och blev bjudna på kaka och portvin igen. Sedan strosade vi runt i en park som sträckte sig till det stora torget, Marques de Pombal, som ligger alldeles i närheten av vårt hotell. Vi tog flygbussen till flygplatsen. Där var flyget försenat en timme så vi fördrev tiden med att äta pizza. När vi landat på Kastrup tog vi tåget till Hyllie där Elin hämtade oss. Hemma väntade korv med bröd. Mums.

Promenad i parken med utsikt över torget Pombal och floden Tejo.

Flyget är försenat.

Nu åker vi hem igen efter sju sköna dagar i Lissabon.

STOCKHOLM 2011
2012-02-08, 18:29:15

Stockholm 14/4 – 17/4 2011 Rica Hotell (COOP premie) X2000

Dag 1:

Vi tog bussen från Sjöbo till Lund på morgonen och sedan åkte vi vidare med X2000 till Stockholms central. Vi tog en kort promenad till hotellet som låg mitt i stan i korsningen Drottninggatan/Kungsgatan. Efter att ha lämnat väskorna gick vi ut på stan. Vi hittade en restaurang där vi åt en god middag. Sedan gick vi på Hötorget och Sergelstorg och en sväng in i gamla stan.

Vi bodde på Rica hotell.

Hötorget.

Sergelstorg.

Dag 2:

Vi promenerade till stadshuset. Där fick vi en guidad rundtur och fick se Blå hallen och Gyllene salen bland annat. Därefter promenerade vi på Strandvägen ut till Djurgården. Vi ickr på Vasa muséet och Skansen. Vi gick igenom Kungsträdgården till Dramaten och tittade på statyn av Margaretha Krook. Sedan gick vi en runda i gamla stan och tittade på ännu en staty av Evert Taube. På kvällen åt vi god middag. Det blev 30 000 steg.

Blå hallen.

Gyllene salen.

Skansen.

Britt-Helene och Margaretha Krook utanför Dramaten.

Evert Taube.

Dag 3:

Vi gick runt på stan. Åt god mat. Vi tittade på Stureplan och svampen. På kvällen gick vi en runda i gamla stan igen och tog en öl på en restaurang.

Den smalaste gränden i Gamla stan.

Vätskeintag.

Dag 4:

Sista dagen gick vi till kungliga slottet och såg på vaktombytet innan det var dags att ta tåget hem igen. Hem skulle vi åka med ett vanligt tåg. När vi kom till centralen så stod det att vårt tåg bara gick till Linköping. Vi frågade i informationsdisken och det stämde trots att det stod Lund på vår biljett. Vi blev ombokade till ett X2000 tåg som redan stod inne så vi fick springa dit och hann precis. Väl i Lund hade vi tur en gång till för vi hann precis med bussen till Sjöbo.

Vaktombyte på slottet.

Stockholms central.

BARCELONA 2010
2012-02-07, 20:34:03

Barcelona 4/8 – 9/8 2010 Vingresor, Spanair

Dag 1:

Åkte med bussen från Sjöbo kl. 23.00 till Lund. Där tog vi tåget till Malmö. Därifrån åkte vi vidare med Öresundståget till Kastrup. Efter många timmar på Kastrup var klockan äntligen 7.10 och det var dags att gå på flyget. Vi landade i Barcelona på förmiddagen. Där tog vi aerobussen in till staden. Sista biten var en kort
promenad till hotell America. Ett mycket bra hotell. Vi gav oss genast ut för att orientera oss i Barcelona.

Den stora saluhallen Sant Josep la Boqeria på Ramblan.

Dag 2:

Efter en fantastisk frukost tog Thommy ett dopp i poolen på takterassen. Sedan ger vi oss ut för att titta på Sagrada Familia och en del andra sevärdheter. Vi vandrade omkring i en fin park och gick ner till hamnen. Thommy åkete upp i Christoffer Columbos statyn som är 55 m hög. Britt-Helene vågade inte. Sedan blev det  en promenad på Ramblan och middag.

Thommy tar ett dopp.

Ett verk av Gaudi.

Sagrada Familia.

Chrsitoffer Columbos statyn.

Utsikt över Ramblan från Christoffer Columbos statyn.

Dag 3:

Idag åkte vi med hop-on-hop-off bussarna hela dagen till olika sevärdheter. Vi besökte Park Guell och Camp Nou, FC Barcelonas fotbollsarena. Vi tittade på slott och OS-byn. Sedan gick vi på ett köpcenter. Dagen avslutades med en drink på hotellets mysiga takterass.

Park Guell.

Camp Nou.

FC Barcelonas fina gräsmatta.

Det stora köpcentrat Mare Magnum.

Drink på hotellets takterass.

Dag 4:

Vi åkte till fler platser med bussarna. Vi gick på ett konstmuseum och fotograferade en tavla av Picasso trots att det var förbjudet. Sedan  promenerade vi längs med stranden. Vi gick på ännu ett köpcenter. På kvällen åkte vi tillbaka till slottet där det varje kväll visades ett jättefint fontänspel.

Målning av Picasso.

Fontänskådespel.

Dag 5:

Vi fortsatte vår rundvandring och gick på Ramblan. Vi drack Cava och Sangria men vågade oss inte på paella eller tapas.

Ramblan.

Britt-Helene dricker cava och vilar benen.

Dag 6:

Vi gick på ett jättestort varuhus, El Corte Ingles, innan vi tog aerobussen till flygplatsen för hemfärd. Vi landade på Kastrup vid 23 tiden. Tåget tog oss till Svågertorp där Elin väntade med bilen. Vi gick inom på mc Donalds i Lockarp och åt en hamburgare.

Barcelonas flygplats.

Vi blir hämtade av Elin på Svågertorp.

NEAPEL 2009
2012-02-07, 18:05:00

Neapel 2/8 – 7/8 2009 Solfaktor, Transavia

Dag 1:

Vi åkte från Kastrup klockan sju och anlände till Neapel vid lunch. Värmen slog emot oss. Tog en lång och svettig promenad till hotellet som hette Palace. Det var allt annat än ett palats. Bad om att få byta rum eftersom luftkonditioneringen inte fungerade. Vi gick till restaurangen bredvid hotellet och åt en god pizza. Sedan begav vi oss ut i staden för att orientera oss. Vi gick ner till hamnen en sväng också men när det börjar mörkna återvände vi till hotellet.

Britt-Helene utanför hotellelt.

Smala gränder.

Tvättdag i Neapel.

En stor lyxkryssare i hamnen. Vulkanen Vesuvius syns i bakgrunden.

Dag 2:

Efter en dålig frukost utforskade vi Neapel ytterligare. Vi gick på en marknad och sedan på den långa köpgatan Umberto I. Vi tittade på tågstationen och torget som är en medelpunkt med flera restauranger. Tillbaka på hotellet fick vi byta till ett rum där AC:n fungerade. Rummet är litet och mörkt men det får gå.

Frukost.

Marknad.

Det stora toget  Piazza Giuseppe Garibaldi vid centralstationen.

Utsikt från vårt nya rum.

Dag 3:

Vi tog båten till Sorrento. Där var det mycket fint. Vi strosade runt och åt pasta carbonara på en mysig restaurang. Tillbaka i Neapel bland råttor och sopor promenerade vi runt ett tag igen. Vi tog bussen till hotellet. Plötsligt gick det ett sus genom genom bussen när alla såg en uteliggare sittande vid en mur och en råtta sprang
fram och tillbaka över honom. Han märkte ingenting utan sov lugnt vidare.

Vi väntar på båten till Sorrento.

Pasta Carbonara i Sorrento

Sorrento.

Tillbaka i Neapel bland råttor och sopor.

Dag 4:

Vi tog bussen till ett område som hette Vittoria. Det var en finare del i Neapel. Vi promenerade runt där hela dagen och tittade på en gammal borg och på det kungliga palatset. När vi skulle lösa bussbiljett så fungerade inte automaten så chauffören lät oss åka med ändå. Plötsligt stannade han och sa att vi skulle gå av och köpa biljett i en tobaksaffär. Alla på på bussen fick vänta medan vi löste biljett. Nästa hållplats hoppade en kontrollant på och alla utan biljett fick böter. Vi var mycket glada för att chauffören var så snäll.

Castel Nuovo.

Matvagn på hjul.

Dag 5:

Vi gick runt i Neapel och tittade på alla buckliga bilar. De körde som galningar och tutade hela tiden. Vi hittade en jättefin park där vi gick runt ganska länge.

Alla bilar var buckliga.

En jättefin park mitt i stan.

Dag 6:

Vi tog en sista runda på köpgatan och åt pizza innan vi tog flygbussen till flygplatsen för hemfärd.