NEAPEL 2009
2012-02-07, 18:05:00

Neapel 2/8 – 7/8 2009 Solfaktor, Transavia

Dag 1:

Vi åkte från Kastrup klockan sju och anlände till Neapel vid lunch. Värmen slog emot oss. Tog en lång och svettig promenad till hotellet som hette Palace. Det var allt annat än ett palats. Bad om att få byta rum eftersom luftkonditioneringen inte fungerade. Vi gick till restaurangen bredvid hotellet och åt en god pizza. Sedan begav vi oss ut i staden för att orientera oss. Vi gick ner till hamnen en sväng också men när det börjar mörkna återvände vi till hotellet.

Britt-Helene utanför hotellelt.

Smala gränder.

Tvättdag i Neapel.

En stor lyxkryssare i hamnen. Vulkanen Vesuvius syns i bakgrunden.

Dag 2:

Efter en dålig frukost utforskade vi Neapel ytterligare. Vi gick på en marknad och sedan på den långa köpgatan Umberto I. Vi tittade på tågstationen och torget som är en medelpunkt med flera restauranger. Tillbaka på hotellet fick vi byta till ett rum där AC:n fungerade. Rummet är litet och mörkt men det får gå.

Frukost.

Marknad.

Det stora toget  Piazza Giuseppe Garibaldi vid centralstationen.

Utsikt från vårt nya rum.

Dag 3:

Vi tog båten till Sorrento. Där var det mycket fint. Vi strosade runt och åt pasta carbonara på en mysig restaurang. Tillbaka i Neapel bland råttor och sopor promenerade vi runt ett tag igen. Vi tog bussen till hotellet. Plötsligt gick det ett sus genom genom bussen när alla såg en uteliggare sittande vid en mur och en råtta sprang
fram och tillbaka över honom. Han märkte ingenting utan sov lugnt vidare.

Vi väntar på båten till Sorrento.

Pasta Carbonara i Sorrento

Sorrento.

Tillbaka i Neapel bland råttor och sopor.

Dag 4:

Vi tog bussen till ett område som hette Vittoria. Det var en finare del i Neapel. Vi promenerade runt där hela dagen och tittade på en gammal borg och på det kungliga palatset. När vi skulle lösa bussbiljett så fungerade inte automaten så chauffören lät oss åka med ändå. Plötsligt stannade han och sa att vi skulle gå av och köpa biljett i en tobaksaffär. Alla på på bussen fick vänta medan vi löste biljett. Nästa hållplats hoppade en kontrollant på och alla utan biljett fick böter. Vi var mycket glada för att chauffören var så snäll.

Castel Nuovo.

Matvagn på hjul.

Dag 5:

Vi gick runt i Neapel och tittade på alla buckliga bilar. De körde som galningar och tutade hela tiden. Vi hittade en jättefin park där vi gick runt ganska länge.

Alla bilar var buckliga.

En jättefin park mitt i stan.

Dag 6:

Vi tog en sista runda på köpgatan och åt pizza innan vi tog flygbussen till flygplatsen för hemfärd.