BARCELONA 2010
2012-02-07, 20:34:03

Barcelona 4/8 – 9/8 2010 Vingresor, Spanair

Dag 1:

Åkte med bussen från Sjöbo kl. 23.00 till Lund. Där tog vi tåget till Malmö. Därifrån åkte vi vidare med Öresundståget till Kastrup. Efter många timmar på Kastrup var klockan äntligen 7.10 och det var dags att gå på flyget. Vi landade i Barcelona på förmiddagen. Där tog vi aerobussen in till staden. Sista biten var en kort
promenad till hotell America. Ett mycket bra hotell. Vi gav oss genast ut för att orientera oss i Barcelona.

Den stora saluhallen Sant Josep la Boqeria på Ramblan.

Dag 2:

Efter en fantastisk frukost tog Thommy ett dopp i poolen på takterassen. Sedan ger vi oss ut för att titta på Sagrada Familia och en del andra sevärdheter. Vi vandrade omkring i en fin park och gick ner till hamnen. Thommy åkete upp i Christoffer Columbos statyn som är 55 m hög. Britt-Helene vågade inte. Sedan blev det  en promenad på Ramblan och middag.

Thommy tar ett dopp.

Ett verk av Gaudi.

Sagrada Familia.

Chrsitoffer Columbos statyn.

Utsikt över Ramblan från Christoffer Columbos statyn.

Dag 3:

Idag åkte vi med hop-on-hop-off bussarna hela dagen till olika sevärdheter. Vi besökte Park Guell och Camp Nou, FC Barcelonas fotbollsarena. Vi tittade på slott och OS-byn. Sedan gick vi på ett köpcenter. Dagen avslutades med en drink på hotellets mysiga takterass.

Park Guell.

Camp Nou.

FC Barcelonas fina gräsmatta.

Det stora köpcentrat Mare Magnum.

Drink på hotellets takterass.

Dag 4:

Vi åkte till fler platser med bussarna. Vi gick på ett konstmuseum och fotograferade en tavla av Picasso trots att det var förbjudet. Sedan  promenerade vi längs med stranden. Vi gick på ännu ett köpcenter. På kvällen åkte vi tillbaka till slottet där det varje kväll visades ett jättefint fontänspel.

Målning av Picasso.

Fontänskådespel.

Dag 5:

Vi fortsatte vår rundvandring och gick på Ramblan. Vi drack Cava och Sangria men vågade oss inte på paella eller tapas.

Ramblan.

Britt-Helene dricker cava och vilar benen.

Dag 6:

Vi gick på ett jättestort varuhus, El Corte Ingles, innan vi tog aerobussen till flygplatsen för hemfärd. Vi landade på Kastrup vid 23 tiden. Tåget tog oss till Svågertorp där Elin väntade med bilen. Vi gick inom på mc Donalds i Lockarp och åt en hamburgare.

Barcelonas flygplats.

Vi blir hämtade av Elin på Svågertorp.