PISA 2015
2015-05-05, 18:42:00

Pisa 29/4 – 2/5, Expedia, Norwegian

Dag 1

Vi tog bussen till Lund redan klockan fem på morgon. Vårt tåg var såklart inställt men vi hann precis med ett annat tåg som var försenat. Men när vi kom till Malmö fick vi beskedet att alla tåg till Kastrup var inställda. Det blev taxi till Kastrup och vi kom till incheckningen fem minuter innan den stängdes. Sedan gick allt smidigt och vi hittade lätt vårt hotell.

Efter incheckning på hotellet gav vi oss ut på Pisas gator. Vi började med att gå och titta på det lutande tornet eftersom det låg bara några hundra meter från vårt hotell. Sedan vandrade vi runt för att bekanta oss med Pisa. Efter en sen middag var det dags att återvända till hotellet.

22 500 steg

Britt-Helene har hämtat väskan.

Thommy utanför tågstationen.

Thommy läser kartan utanför tågstationen.

Floden Arno.

Lunchpaus på väg till hotellet.

Lasagne.

Thommy utanför vårt hotell.

Lutande tornet.

Dag 2

Efter en god natts sömn gick vi tillbaka till Piazza del Duomo för att titta lite mer på det lutande tornet och den fina katedralen. Vi löste biljetter och tittade även invändigt på kyrkan. Vi gick runt lite och tittade på den gamla stadsmuren som mest var en ruin.

Därefter begav vi oss till Orto Botanica som är en av Europas äldsta botaniska trädgårdar. Den var inte särskilt välskött men det fanns en damm med fina näckrosor, söta sköldpaddor och guldfiskar. Det fanns även ett växthus som var fullt med kaktusar.

På eftermiddagen har alla butiker stängt så vi åt en lunch bestående av tortellini och sedan tog vi en siesta på hotellet.

Sedan var det dags för en shoppingrunda. Vi blev kaffesugna så vi stannade till på ett trevligt café och fikade. Med nya krafter gick vi runt och tittade på gamla torg och smala gränder. Efter att ha ätit middag gick vi tillbaka till hotellet.

23 150 steg

Dopkapellet på Piazza del Duomo.

Thommy utanför katedralen och det lutande tornet.

Katedralen och tornet.

Inne i katedralen.

Den gamla stadsmuren.

Dammen i den botaniska trädgården.

Näckros i dammen.

Thommy tittar på sköldpaddor.

Britt-Helene bland palmer i Orto Botanica.

Britt-Helene och kaktusar.

Fikapaus.

Thommy pratar med soldaten.

Britt-Helene beundrar ett apelsinträd.

I Pisa finns det många små gränder och pizzerior.

Dag 3

Efter en god frukost gick vi till tågstationen för att åka till Florens. Där gick vi runt några timmar. Efter att ha varit i en saluhall och på en marknad gick vi vidare för att titta på den kända katedralen Santa Maria del Fiore. Den var helt fantastisk. Vi tittade även på Paradisets port som är förgylld och mycket vacker.

Vi blev hungriga så vi hittade en restaurang på ett fint torg. Där beställde vi in pizza och lasagne. De kom in med lasagnen långt innan de serverade pizzan. Den var dessutom kall. När servitören kom med pizzan så ställde han bara ner den och fortsatte prata med sin arbetskamrat. Han tittade inte ens på oss. När vi skulle betala så sa vi ifrån flera gånger men ingen kom med notan. Till sist reste vi oss och gick in för att betala men de nonchalerade oss totalt så vi bara gick. Men sen blev vi lite rädda. Egentligen hade vi tänkt att titta på den kända bron Ponte Vecchio men det kändes säkrare att ta tåget tillbaka till Pisa.

Tillbaka i Pisa strosade vi runt på de gamla fina gatorna. Vi åt middag och köpte glass. Sedan var det dags att tänka på hemresan så vi gick till hotellet för en sista natt där.

23 500 steg

Florens nästa.

Marknad i Florens.

Thommy utanför Santa Maria del Fiori, den enorma och vackra katedralen i Florens.

Santa Maria del Fiori.

Paradisets port.

Britt-Helene utanför en godisbutik i Florens.

Här är det vackra torget och restaurangen (till höger) där vi tog en springnota.

Kvällsmat i Pisa.

Dag 4

Efter en lång och stor frukost var det dags att packa väskan och checka ut. Sedan gick vi långsamt genom köpgatorna mot stationen. Vi gick in i en del butiker och gjorde några ytterligare inköp. Sedan fikade vi en sista gång på favoritcaféet.

På stationen köpte vi biljett till flygbussen. Vi var i god tid på flygplatsen. Hemresan var betydligt lugnare än ditresan och klockan 22.00 var vi hemma igen.

12 300 steg

Frukostbuffén.

Thommy har bullat upp.

Thommy har gjort ett sista inköp före hemresan.

Pisa flygplats Galileo Galilei utifrån.