PARIS 2012
2012-11-27, 22:04:00

Paris 22/11- 25/11 Ticket, Air France

Dag 1

Vi gick upp redan klockan fyra på morgonen för att ta buss och tåg till Kastrup. På Kastrup åt vi frukost på Burger King.

Flyget tog ca 2 timmar och när vi landat tog vi flygbussen in till Paris. Bussen stannade bara några hundra meter från vårt hotell. Hotell Astrid var ganska gammalt och vårt rum mycket litet och rätt så smutsigt.  Men läget var perfekt och utsikten från hotellet fin. Sängarna var mycket bra i alla fall och frukosten passade oss perfekt.

Vi gav oss ut en sväng på stan och gick på Champs Elysées som verkligen var en stor och pampig gata.  Efter att ha ätit en pizza gick vi tillbaka till hotellet för en välbehövlig vila efter en lång dag.

20 000 steg

Nu går flyget snart.

Vårt flyg.

Flygbussen stannade på gatan där vårt hotell låg.

Utanför hotell Astrid.

Thommy på väg till Triumfbågen.

Champs Elysées.

Pariserhjul.

Dag 2

Efter en god frukost tog vi metron till Montmartre. Det började regna så vi köpte två paraplyer i en souvenirbutik. Efter att ha strosat omkring lite begav vi oss upp till Paris högsta punkt där Sacre Coeur ligger. Utsikten där var fantastisk. Sedan gick vi vidare och efter en mysig kaffepaus fortsatte vi till Moulin Rouge.

Vi fortsatte vår vandring tills vi kom till ett stort varuhus, Lafayette.  Allting var jättedyrt så fick nöja oss med att titta. Vi såg en klocka som kostade ofattbara 2 millioner. När vi hade ätit middag fortsatte vi till Eiffeltornet och sedan vidare in på Champs Elysées. Där var en stor julmarknad längs vägen som var mycket trevlig.

Trötta i fötterna återvände vi till hotellet.

28 800 steg

Frukost.

Här köper vi paraplyer.

Sacre Coeur.

Kaffepaus.

Thommy på Moulin Rouge.

Moulin Rouge.

Det stora varuhuset Lafayette.

De här skorna kostade 22 000 kronor.

Eiffeltornet.

Julmarknad på Champs Elysées.

Julskyltning.

Dag 3

Vi tog metron till ett stort köpcenter. Där fanns också en julmarknad som vi besökte. Hela området bestod av enorma hus i glas.  Sedan tog vi metron till södra delen av Paris för att se hur det såg ut där.

Där fanns en berömd gammal mysig gata med många butiker och restauranger. Vi passade på att äta middag där och det blev en trerätters meny och en flaska vin.

På vägen tillbaka in mot centrum tittade vi på Notre Dame och Louvren. Sedan gick vi hela den långa Champs Elysées fram till Triumfbågen och vidare till vårt hotell som bara låg en bit därifrån.

28 300 steg

Glashus.

Julmarknad.

Thommy är sugen på bröd.

Torgmarknad på den gamla gatan Rue Mouffetard.

Den berömda gamla gatan Rue Mouffetard.

Löksoppa.

Biff med pepparsås.

Crème caramel.

Notre Dame.

Juldekoration på Champs Elysées.

Dag 4

Efter frukosten packade vi våra väskor och checkade ut.  Vi gick till Triumfbågen och köpte biljett för att kunna komma upp till utsiktsplatsen.  Vi trodde såklart att det fanns en hiss som skulle ta oss upp men vi fick gå hela vägen upp i en trång gammal spiraltrappa bortåt 300 steg.  En av oss (Britt-Helene) blev väldigt trött i benen. Men väl uppe var det mödan värt. Solen sken för första gången under vårt besök och det gjorde att vi såg ut över hela Paris i ett underbart skimmer.

Sedan var det dags att hämta väskorna och ta bussen tillbaka till flygplatsen. Resan hem gick bra förutom att tågen som vanligt inte går som de ska. Men det löste sig och vi kom med bussen till Sjöbo som planerat.

13 000 steg

Frukostrummet på hotellet.

Vilopaus vid Triumfbågen.

Utsikt mot glashusen från Triumfbågen.

Vy över Montmartre.

Hela Champs Elysées.

Flygplatsen Charles De Gaulle.