LONDON 2011
2012-02-08, 22:12:40

London 10/11 – 13/11 2011 Hotels.com, Ryanair

Dag 1:

Vi tog bilen till Sturup där vi tog den första ölen och sedan flög vi till Stansted och landar klockan 17.00. Vi hade förköpt biljetter till bussen som tog oss in till London. Vi hoppade av på Liverpool Street, en stor knutpunkt för tunnebanan. Vi promenerade till hotellet, City Hotel. Det låg i ett invandrarområde och det fanns en hel del uteliggare där men hotellet var fint. Vi gick runt lite och hittade en pub där vi åt hamburgare och drack en öl.

Thommy tar en öl på Sturup.

Britt-Helene utanför hotellet.

Dag 2:

Vi köpte oystercard och laddade med pengar via datorn så det var bara att ta tunnelbanan. Vi åkte till Covent Garden och letade upp sportbutiken som Annika jobbar i. Det var ett roligt möte. Sedan tänkte vi gå till Oxfordstreet så vi gick vidare genom West End och Soho. Vi kom till Trafalger Square där en man frågade oss om vi hade gått vilse. Vi säger att det har vi inte och då säger han: det ser så ut. Vi fortsatte och hamnade på samma ställe som där vi började. Vi hade alltså gått åt helt fel håll. Nu tog vi tunnebanan till Oxford street och sedan gick vi runt där ett tag. Vi fortsatte in på Bond street som är den dyraste affärsgatan i London. Vi kom till Picadilly circus och där åt vi på en pub. Vi gick vidare och hamnade på Trafalger square igen. Där gick vi vidare till Westminster Abbey och tittade på Big Ben och London eye, ett stort hjul som man kan åka i. Vi vandrade vidare till Buckingham Palace och sedan tillbaka till Trafalgar Square för tredje gången den här dagen. Vi tog tunnelbanan tillbaka till hotellet som ligger vid en pub. Där drack vi en massa öl innan det var dags att tid sova.

Här jobbar Annika.

Marknad i Covent garden.

En julren i Covent Garden.

London Eye.

Oxford street

Bond street

Piccadilly circus.

Här åt vi lunch.

Dag 3:

Idag åkte vi till Notting Hill och gick på den jättestora marknaden på Portobello Road. Det är mycket trevligt och vi gick där i flera timmar. Sedan åt vi på en pub i Notting Hill innan vi tog bussen (en röd dubbeldeckare) till Nightbridge. Där ligger det stora varuhuset Harrods. Vi gick runt några timmar där men det mesta var för dyrt för oss. Vi åkte vidare med tunnelbanan till Tower Bridge och sedan promenerade vi över bron till andra sidan Themsen. Vi åt en pizza innan vi tog tunnelbanan tillbaka till hotellet. Där gick vi på vår ”stampub” och drack öl innan det är tid att sova.

Britt-Helene väntar på tåget.

Thommy utanför symaskinsaffären.

Matmarknad på Portobello Road.

Harrods.

Tower Bridge.

Dag 4:

Idag strosade vi runt i kvarteret där vi bor. Letade efter Whitechapell Gallery där en tjej som vi träffade på puben och som kunde lite svenska jobbar. Vi gick rätt så långt gatan upp och frågade till sist en man var det låg och då visar det sig att det ligger mittemot puben där vi brukar ta en öl. Sedan åkte vi in till Covent Garden en sista gång. Där var fint juldekorerat och en trevlig marknad. Vi drack kaffe och åt en amerikansk muffins på ett italiensk café. Sedan var det dags att ta bussen tillbaka till flyget för hemfärd. Bilen stod och väntade på Sturups parkering så det var bara att köra hem till Sjöbo.

Sista frukosten på hotellet.

Fika på ett italienskt café.

På väg till flygbussen passerade vi en marknad.