Göteborg 2015
2015-10-21, 19:23:22

Göteborg 14/10 – 16/10, Skånetrafiken

Dag 1

Vi tog bussen till Lund och åkte sedan vidare med tåg till Göteborg. Där checkade vi in på Arena Hotel. Rummet som vi hade fått var jättefult så vi bad om ett annat rum. Vi fick ett fint, nyrenoverat rum några våningar upp.

Vi begav oss ut på stan. Först gick vi till Nordstan och tittade lite där. Sedan fortsatte vi till Kungsportsavenyn. Där hittade vi restaurang Bryggeriet som serverade fläskmedaljonger till ett bra pris. Det var gott.

Vi strosade tillbaka mot hotellet. På vägen stannade vi och tog en öl på O´Learys. Sedan var det dags att sova.

17 600 steg

Nu är vi på väg.

Thommy på centralstationen.

Inte det finaste hotellet som vi har bott på.

Britt-Helene utanför Nordstan.

Fläskmedaljonger.

Thommy tar en öl på O´Learys.

Dag 2

Thommys födelsedag började vi med en ganska enkel frukost på hotellet. Därefter gick vi till centralstationen och köpte dygnskort till lokaltrafiken. Vi åkte till Volvomuseet och tittade på volvos utveckling från starten 1927 till nutid. Det var intressant.

Sedan åkte vi in till stan igen och hoppade av spårvagnen på Järntorget där Haga ligger. Det är en av de äldsta stadsdelarna i Göteborg. Det var mysigt där med många gamla hus och fina butiker. Det fanns även en trappa där som gick upp till en gammal fästning, Skansen Kronan. Vi räknade till 200 trappsteg men det var det värt för utsikten var mycket fin.

Efter att ha gått i så många trappor blev vi hungriga. Vi funderade lite på att gå in på ett fik där man kunde köpa de största kanelbullar vi någonsin sett men det blev en club sandwich istället.

Vi tog spårvagnen till stadsdelen Majorna för vi hade läst att det skulle finnas många loppisbutiker där. Men det var tråkigt där så vi åkte tillbaka till centrum. Vi gick på Nordstan en sväng och satte oss på ett café och drack kaffe och åt prinsessbakelser. Det var ju ändå Thommys födelsedag och då måste man fira med tårta.

Vi pausade en stund på hotellet innan vi åkte till Kungsportsavenyn för att äta födelsedagsmiddag. På en restaurang som hette Valand åt vi en mycket god planka med ryggbiff. Sedan åkte vi tillbaka till hotellet, mätta och trötta.

20 000 steg

Frukost.

Thommy utanför Volvomuseet.

Thommy och gamla skyltar.

Inte årets modell.

Britt-Helene vilar på väg upp för den långa trappan.

Skansen Kronan.

Utsikt från Skansen Kronan.

Vi var lite sugna på kanelbullar....

men det blev club sandwich...

födelsedagstårta...

och plankstek.

Dag 3

Efter frukosten tog vi spårvagnen till en saluhall. Efter att ha gått runt där en stund fortsatte vi till Trädgårdsföreningens park. Där var mycket fint och mysigt att gå. Parken slutade vid centralstationen och därifrån var det inte långt till köpgatorna. Vi shoppade lite innan det var dags för middag. Vi åt på en liten lunchrestaurang i Nordstan. Den här gången blev det oxfilé, Sedan var det dags att hämta väskan på hotellet och checka ut. Innan vi gick så tog vi en fika. Hotellet bjöd på gratis fika dygnet runt så det kunde vi ju inte missa.

Sedan gick vi till centralstationen där tåget tog oss tillbaka till Lund.

17 300 steg

På väg till saluhallen.

Thommy utanför Trädgårdsföreningen.

Thommy inne i parken.

Fina höstfärger.

Britt-Helene beundrar blå blommor.

Här bjuder hotellet på fika.

Och så blev det en kanelbulle på hemvägen.