MADRID 2012
2012-05-15, 20:28:48

Madrid 9/5 – 13/5 2012 Expedia, Iberia

Dag 1

Resan började halv tio på morgonen med bil till busstorget. Väl där upptäckte vi att vi hade glömt kameran så vi fick packa in väskorna i bilen igen och köra hem. Vi tog nästa buss istället och fortsatte med tåg från Lund till Kastrup.  Vi åt en god lunch där innan det var dags att flyga.

När vi landat på Madrids flygplats, Barajas, åkte vi tre olika linjer med Metron för att komma till Puerta del Sol där Hotel Liabeny låg bara några hundra meter bort.  Hotellet var det finaste vi någonsin bott på och läget var perfekt.

Vi begav oss ut på stan för att orientera oss och äta en sen middag.  På Sol var det mängder med folk som firade att ett fotbollslag, Atletico Madrid, hade blivit Europa-Champions.  Kvällen var varm och skön men vid midnatt var det dags att återvända till hotellet för en välbehövlig natts sömn.

13 595 steg blev det den här dagen.

Thommy utanför hotellet.

Hotellrummet.

Puerta del Sol på kvällen.

Dag 2

Efter en rejäl frukost gick vi ut på stan. Solen sken och värmen steg till 30 grader.  Vi gick till Madrids äldsta torg, Plaza Mayor, som är från 1400-talet. Det ligger restauranger runt hela torget. Vi gick in på en fin matmarknad, Mercado de san Miguel. Där fanns det bläckfiskar och ostron och en massa andra sorters skaldjur och en hel del annat också.

Sedan gick vi till det kungliga slottet, Palacio Reale.  Vi fortsatte därefter att vandra runt på gatorna och titta i affärer. Vi tog en paus på en liten restaurang och åt spansk omelett.

Det var så varmt så vi gick in på det stora varuhuset El Corte Inglese för att svalka oss.  Det är många våningar att gå runt på och massor med saker att köpa men vi hittade ändå inget som vi ville ha.

På kvällen promenerade vi runt på de nio gatorna som stålar ut från från Sol. Sedan gick vi till torget bredvid hotellet och åt pizza. Det var skönt att ha nära till hotellet efter maten eftersom vi var lite trötta i fötterna.

Idag blev det 20 561 steg.

Frukostbuffén.

Plaza Mayor.

Mercado de san Miguel.

Palacio Reale.

Puerta del Sol.

Dag 3

Vi började dagen med att gå till den botaniska trädgården Real Jardin Botanico. Värmen höll i sig så vi fortsatte till Retiroparken, en jättestor park där man kunde få välbehövlig skugga under träden.

Sedan gick vi vidare mot köpgatorna. Där hittade vi en restaurang och tänkte bara äta något lätt. Man kunde beställa halva portioner och det passade oss bra eftersom frukosten höll oss mätta länge. Men när vi tittade på menyn så kunde man beställa in tre rätter med dryck för bara 11 euro så då tog vi det istället. Vi trodde att vi skulle få tre små rätter men först fick vi en stor tallrik med tonfisksallad och sen en ännu större tallrik med pasta Bolognese. Sist fick vi glass. Gissa om vi var mätta.

Vi gick vidare på köpgatan och sedan till hotellet där vi tog en liten siesta för att smälta maten.

Vi gick ut på stan igen och bort till torget plaza Mayor. Där satte vi oss och drack öl och sangria och tittade på folklivet. Det fanns många tiggare och människor som stod som statyer där i hopp om en slant från någon lättlurad turist.

Gick en sväng till Sol. Där var mängder med folk som var klädda i fotbollströjor och viftade med flaggor. Man hade samlats för att hylla fotbollslaget som blev champions. Efter en stund kom hela laget ut på en balkong från den stora regeringsbyggnaden. De visade sin stora pokal och alla sjöng  We are the champions och viftade med flaggor.  Sedan sjöng de Här kommer Pippi Långstrump vilket vi tyckte var lite udda.

Vi gick tillbaka till plaza Mayor för att äta lite mat och lyssna på en orkester som spelade klassisk musik på torget och några sjöng operettsånger. Mycket fint.

Idag orkade vi gå 22 433 steg.

Real Jardin Botanico.

Retiroparken.

En liten förrätt (tonfisksallad).

En gata i Madrid.

Vätskeintag.

Folket hyllar Atletico Madrid.

Champions.

Kvällsmat.

Dag 4

Idag var det lite soldis men värmen gick upp till 35 grader.  Vi tog Metron till Bernabeustadion där Real Madrid spelar. Efter några timmars rundvandring fortsatte vi att gå en lång sträcka in mot centrum. Vi stannade på vägen och åt en liten toast med lufttorkad skinka på. Sedan fortsatte vi till det stora Pradomuséet där det var skönt att få lite svalka men det var ingen vila för fötterna precis. Efter att ha tittat på konst några timmar tänkte vi besöka den vackra kyrkan som låg intill muséet. Men precis när vi tänkte gå in i kyrkan kom det mängder med festklädda människor och sist kom bruden och hennes far. Vi återvände till Sol för att äta middag.

Vi slog oss ner på en restaurang nära hotellet. Alla andra hade bara beställt in något att dricka eftersom det egentligen var för tidigt med middag men vi var hungriga så tog vi en amerikansk hamburgare. Det var tur att vi inte väntade till senare för sedan kom det mängder med människor till torget för att demonstrera mot det ekonomiska läget i landet.  Hela torget var omringat av poliser.  Vi gick runt lite ändå men tyckte att det var lite för stökigt så vi gick tillbaka till hotellet och tittade på nyheterna på TV och man sa att det var över 30 000 personer där som skulle demonstrera i fem dagar.

Eftersom vi skulle upp tidigt nästa dag och åka hem så packade vi väskorna och la oss och tittade på demonstrationen på TV:n. Det kändes lite overkligt att det som visades på TV:n hände bara några hundra meter bort. Om vi öppnade fönstret kunde vi höra deras slagrop.

Vi var lite oroliga för att det skulle bli problem att ta Metron till flygplatsen nästa morgon eftersom den gick från torget där demonstranterna höll till men det finns ju taxi i nödfall.

Idag blev det 25 713 steg.

Thommy utanför Bernabeustadion.

Real Madrids hemma-arena

Här står Britt-Helene.

Och här sitter Thommy.

Goya och Britt-Helene utanför Pradomuséet.

Pradomuséet.

Kyrkan vid Pradomuséet.

Bröllop i Madrid.

Middag.

Dag 5

Vi gick upp klockan sex och gjorde oss färdiga. Eftersom vi var klara innan frukosten serverades gick vi ner till torget för att kolla läget. Det var alldeles tomt där men hela torget var omringat av poliser. Vi frågade dem om man kunde ta Metron därifrån men den var stängd. De sa att vi istället kunde ta den från Grand Via, en stor gata, bara en liten bit från vårt hotell.

Vi återvände till hotellet och åt en sista frukost där. Sedan checkade vi ut och gick till Metron. Det blev tre olika linjer tillbaka till flygplatsen också. Vi lämnade in vårt bagage och sedan åt vi en baguette och drack ett glas öl innan det var dags att gå ombord på planet. Sedan blev det tåg och buss tillbaka till Sjöbo där Elin hämtade oss med bilen.

Idag blev det bara 12 113 steg.

Söndagmorgon och gatorna är öde och Sol är avstängt.

Metron till flygplatsen.

Dags att åka hem.

På planet hem men glada ändå.